Skab opmærksomhed og skil dig ud fra mængden med AIDA modellen. Følg med i disse videoblogs med gode råd til jobsøgningen.
Du har nok allerede opdaget, at du ikke er den eneste studerende som søger nyt job. Du har nok også opdaget, at det er en kamp at komme til samtalen?
Du vil I løbet af en række blogindlæg få gode råd til at
ramme plet med din ansøgning og skille dig ud fra mængden. I dette første indlæg
handler det om opbygningen af ansøgningen.
Når du skal ramme din kommende arbejdsgiver på en måde som
fanger deres interesse, skal du anvende AIDA modellen til at bygge din
ansøgning op.
A = Attention; skab opmærksomhed
I = Interest; væk interessen
D = Desire; skab et ønske
A = Skab action
I din ansøgning skal du bruge første linje på at skabe
opmærksomhed. Derfor kan et anderledes ordspil, et citat eller lignende være
med til at bryde isen.
Efterfølgende skal du vække interessen. Læg vægt på dine
stærkeste spidskompetencer her, og hvad de gør for din kommende arbejdsgiver.
Det har du 2 linjer til.
De efterfølgende 3 linjer bruger du på at gøre det helt
klart hvad du kan, og hvad din kommende arbejdsgiver får ud af ansættelsen.
Derved kommer de til at ønske at det bliver dig og ingen andre som skal
ansættes. Den bedste måde til at skabe ”desire” er ved at gøre opmærksom på
personlige holdninger.
Herefter lægger du nogle linjers brødtekst ind, som
indeholder lidt faglig viden om dig selv, og slutter til sidst af med at lægge
op til ”action”: De skal ringe.
Af Emil Hejlskov, Instruktør v. Boisen & Partners A/S
(www.performanze.dk)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar