mandag den 7. november 2011

Hvordan jeg ”næsten” klarede mig igennem på SU..


Vi har fokus på studieøkonomi i Djøf Studerende her i november både på denne blog og med arrangementer med Mette Reissmann.
Det skaber nemlig overskud i hverdagen at have styr på sin økonomi! I dette lille indlæg vil jeg forsøge at dele nogle af mine erfaringer fra 5 års studieliv med jer.
Lad mig lige først præsentere lidt tal fra vores studielivsundersøgelse. Her angiver vi selv, at vi som studerende i gennemsnit har en indtægt på 8.000 kr. om måneden inkl. SU og efter skat. Deraf betaler vi gennemsnitligt 3.600 kr. til husleje og 400 kr. til studieudgifter om måneden. 663 studerende har svaret på undersøgelsen, så det er nok nogle meget gode tal at sammenligne sin økonomi med.

Faste udgifter

I mine øjne er den gennemsnitlige husleje høj i forhold til, hvad jeg selv har betalt. Det faste udgifter kan vælte enhver økonomi, og det er især her jeg mærker jeg lever på SU – jeg bor udenfor centrum og i delelejlighed. Jeg ved godt der er federe steder at bo, men det centrale spørgsmål er vel, om man har råd?
Mad er en anden central udgift i tilværelsen, hvor jeg til gengæld nægter at gå på kompromis med min sundhed og velvære. Det betyder også, at jeg for længst har opgivet kantinen på studiestedet til alt andet end kaffe og medbringer gladelig madpakke, det er der rigtig god økonomi i. Jeg synes, også det er rigtig hyggeligt at gå på cafe og lignende, men ind imellem er det også vær at huske, at det også er hyggeligt at besøge hinanden – og ikke mindst billigere!
Til de faste udgifter hører også telefon, licens og internet. Jeg kan godt se man ikke kan leve uden en smartphone, men det er måske ikke nødvendigt at skifte den ud hele tiden? Igennem Djøf tilbyder Codan heldigvis en super billig forsikring og igennem LIC også billigt telefoni – så det er da bare at benytte sig af den slags tilbud!
Og så det absolut vigtigste, få nu lavet det budget! Brug eventuelt onlineværktøjet spiir.dk, og vær ærlig med dig selv. Find ud af hvad der virkelig er vigtigt for dig, er det god mad, hygge med vennerne, rejser? Skriv dem ned og lav en prioritering i forhold til dit budget…

Kan man give slip?

Selvom jeg forsøger at være fornuftig med min økonomi kan jeg godt mærke, der er sket noget her i den sidste fase på studiet. Jeg er blevet sikker på, at jeg gennemfører, og jeg tror også på der er et job derude til mig. Derfor har jeg turdet gældsætte mig mere i min forventning om fremtidig indtjening. Det er ikke sjovt at leve på SU men nødvendigt i en tid, og selvom det kan være fristende at give slip og stifte gæld hurtigt, vil jeg anbefale, man venter til, man kan overskue den resterende tilbageværende tid på studiet. Sæt jeres ligeledes ned og regn på, hvad det betyder for jeres økonomi efter studierne, hvis du fx får fuldt studielån i 5 år skal du betale 170.000 kr. tilbage efter dit studie (plus renter!), og det er således 7-15 år, du kan hænge på din studiegæld. I har valgt at leve på en sten i jeres bedste år, men det kan godt lade sig gøre at have det sjovt alligevel! I min studietid har jeg været i USA, Skiferie, London, Skotland, Dubai og selvom jeg har oparbejdet gæld, har jeg overblik over den.
Det, der irriterer mig allermest er, at der er en finte med, at man kan indsætte penge på en kapitalpension i stedet for at betale dem tilbage i SU. Det fandt jeg aldrig ud, hvorfor jeg hver eneste august måned har betalt penge tilbage til staten. Regningerne jeg har hadet næsten lige så meget som licens og den slags… Men hvad så har jeg jo også bidraget til samfundet til gengæld for min uddannelse!


Af Signe Thiim, Politisk næstformand, Djøf Studerende

5 kommentarer:

  1. TIl gengæld har en anden venlig økonomom og jeg sat os for at lave den optimale udregning af spørgsmålet om SU-loft mm... Coming up soon ;-) /Signe

    SvarSlet
  2. Hej Signe, kan du ikke lige linke til den undersøgelse du selv nævner i dit indlæg? :-) Ellers rigtig fint skrevet.

    Hilsen Sebastian Østfeldt.

    SvarSlet
  3. Julian Christensen8. november 2011 kl. 09.42

    Hej Sebastian,

    Der er endnu ingen samlet rapport på undersøgelsen, så tallene er udtræk ligesom de tal der er brugt i medierne om stress, brug af privat undervisning o.l. :)

    Det er dog ikke utænkeligt at en samlet rapport vil blive lavet på et senere tidspunkt, uden at jeg vil love dig noget.

    Med venlig hilsen,
    Julian Christensen, medvirkende til undersøgelsen.

    SvarSlet
  4. Jeg var til kursus om netop den finte med at betale penge ind på en kapitalpension, og derudover om hvordan man undgår at skulle betale SU tilbage. Der er en fin guide på denne blog der gennemgår hele emnet :-) Hvis nu nogen ikke føler sig helt sikre i hvordan og hvorledes ift. SKAT og SU.

    http://lisbethlundhansen.wordpress.com/

    SvarSlet
  5. Tak for gode tips:)

    SvarSlet