tirsdag den 1. november 2011

Investér i din fremtid!


Du er en institution i dig selv som studerende. Det er dit ansvar at lave dig selv om til et produkt, markedet villigt vil aftage. Din økonomi rummer muligheder for at blive mere attraktiv for arbejdsmarkedet, hvis du formår at forvalte det rigtigt. Sagt på management-jargon: du skal skabe alignment mellem din strategi og din privatøkonomi.

Det indebærer først og fremmest, at du skal vide hvad din strategi er. Hvad vil du opnå her i livet? Om hvilke bedrifter skal din nekrolog handle om? For at afklare denne del, har min mand og jeg brugt en drømmetavle. Vi skriver begge på et whiteboard, hvem vi gerne vil være, og hvad vi gerne vil opnå i vores liv. Det kan være en hjælp at få det ned på papir - men du ved det sikkert godt inderst inde alligevel.

Du skal også vide, hvad du har med at gøre. Hvor stor er din økonomi? Hvad er dine faste udgifter? Hvad bruger du på en uge? Hvis du har et klart billede af din økonomi, kan du også styre den. I mit tilfælde har jeg behov for flere kontrolmekanismer. Min mand og jeg prioriterer større udgifter i forhold til hinanden i fællesskab, men vi har også fuldt ud fællesøkonomi. Vi laver månedlige regnskaber, og skriver hver udgift ned i løbet af en uge. Det giver kontrol, og mulighed for at opnå vores økonomiske mål.

Det kræver altså kontrol med økonomien for at kunne dreje den i den retning, der vil opfylde dine ønsker for dit liv. Kontrollen skal ikke begrænse dig, men undgå spild af penge på ting, der ikke opfylder dine behov. En biograftur kan for eksempel være med til at øge din utility ved at studere, fordi du slapper af ved det. Så er det værd at investere i. Et stort stykke kage i kantinen kan nedsætte din koncentrationsevne, og dermed sætte en kæp i hjulet i din ambition om at være aktiv til forelæsningerne. Men det kommer an på dine prioriteter.

At tænke langsigtet med din økonomi kan hjælpe dig med at investere i dig selv, og færdigheder du får brug for senere i livet. Hvis du ved, at du vil i praktik i Bruxelles, så er et franskkursus på aftenskole godt givet ud. Selvom der er flere år til, du måske kan komme afsted. Jeg har besluttet at bruge et halvt år i praktik i en virksomhed, uden at få løn for det. Til gengæld har jeg tjent max ved siden af SU i semesteret før - for hele året.    

Kort sagt - find ud af hvad du vil, og brug din økonomi aktivt til at opnå det! Det ville rational man have gjort.

Af Ivanna Rosendal, stud.soc på Aarhus Universitet og blogger på http://candsocogkarriere.blogspot.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar