mandag den 12. december 2011

Få hjælp til ambitioner


Jeg blev færdig som jurist i 1982. Jeg var meget ung og jeg var fuld af ambitioner. Jeg var selvfølgelig usikker på, hvordan jeg ville lykkes og husker at jeg var optaget af, hvordan jeg kunne gøre det som ”Karrierekvinde”. Jeg ville så gerne give mit bidrag til det, der i 1982 stadig var et projekt og blev kaldt kvindekamp.
På det tidspunkt betød det meget for mig at få kontakt til nogle mennesker som kunne guide mig i, hvor mine muligheder kunne være. Den gang talte man ikke om mentorer og slet ikke om talenter.  Men jeg var heldig og gennem min karriere har forskellige dygtige mennesker, rådgivet, hjulpet og coachet, mig når jeg stod i situationer som var nye, udfordrende og udviklende. Stille og roligt arbejdede jeg mig op gennem min karriere blandt andet med hjælp fra gode folk som jeg mødte på min vej.

Få en mentor
I dag er personlige erfaringer som mine sat i system af Djøf, blandt andet med en velfungerende mentorordning – også til unge talenter.
En mentor fra Djøf er noget ekstraordinært en form for luksus. Tanken er at skabe et fortroligt professionelt rum for dig, hvor du kan få et andet perspektiv på dine valg og tale om emner, du måske ikke lige har lyst til at tale med dine kollegaer eller din chef om.
De senere 10 år har jeg selv været mentor. De sidste 2 år i TalentMentor , jeg har nydt rollen og det spændende univers, der opstår i mødet mellem en ung på vej ud i karrieren og en erfaren . Som mentor kommer jeg ikke med svarene, men gør mig umage med at få andre til at reflektere over de udfordringer de har og over de beslutninger, de skal tage. Jeg oplever at valget for mange bliver lettere, når de pludselig ser det gennem en andens øjne. En god mentor relation handler også om gensidige inspiration og give råd, støtte op om valg og beslutninger og dele ud af mine erfaringer både de super gode og de dyrkøbte.
Da jeg var 18 år meldte jeg mig i ind i Djøf på grund af det faglige fællesskab og den tryghed der lå i at have en faglig organisation i ryggen. I dag har vi en organisation som også sætter djøfernes personlige karriereudvikling i fokus – blandt andet med mentorordninger.
Hvis jeg var studerende i dag ville jeg ikke tøve med at ønske mig en erfaren mentor. 
Af Lisa Herold Ferbring, formand for Djøf

1 kommentar:

  1. Husk du kan stadig nå at blive en del af vores nye mentorprogram: http://www.djoef.dk/netv-ae-rkogkarriere/mentor/talentmentor-2012.aspx

    SvarSlet