søndag den 8. januar 2012

Eksamen – Orkanen i horisonten..

Lige en advarsel til at starte med: Man skal læse til eksamen, det er der ikke tvivl om, men følgende overvejelser er stærkt præget af mine personlige holdninger, erfaringer, og det studie jeg nu læser - Jura Aarhus Universitet.
Alle studerende kender det, det er juletid; familien, julefrokoster, venskabelighygge og nytårsfesten trækker. Mest af alt har man bare lyst til at kaste sig ud i julen og det nye år med alt, hvad der dertil høre.
Men som studerende har vi bare ikke samme muligheder. Vi har alle den store uhyggelige orkan kendt som eksamen i udsigt.

Den kroniske dårlige samvittighed jager en i løbet af året som de milde vinde, der trækker skyerne sammen. Så kommer december/januar eller maj/juni og helved bryder løs. Folkevandringer til læsesalene, stakke af bøger og papir der bliver kastet rundt. For lidt søvn, for dårligt mad og næsten ingen sociale kontakter. Så oprinder dagene med eksamen, og det er som at komme ind i orkanens øje stilhed, tomhed, ingenting. Til det hele starter forfra igen.
Hvorfor er det nu vi som studerende, er så hysteriske omkring eksamen, som vi er? Det åbenlyse svar er jo selvfølgelig det, at vi søger gode karakterer så vi kan sikre os de bedste job, både nationalt og internationalt. Der hersker ingen tvivl om, vi som samfund har brug for de bedste og klogeste studerende, mit spørgsmål er bare: Er stress og eremittilværelse i 4 måneder, er det det, der bedst sikre os det?
Eksamen er jo sjovt skruet sammen modsat til, hvad mange studerende tror og føler. Eksamen er lavet sådan, så man skal kunne bestå den med ganske gode resultater, hvis blot man læser og/eller forstår pensum.
Man skal være opmærksom på hvilken eksamensform, man skal op i og så læse/forberede sig derefter. Ved skriftlige eksamener skal man ikke kunne stoffet udenad. Det er tåbeligt at tro man kan det, og så samtidigt kan finde ud af at bruge det. Når man forbereder sig til den skriftlige eksamensform kan det mange gange godt være bedre at lave tidligere opgaver end at terpe pensum. Mange gange er det, du skal kunne ved det skriftlige ikke at kunne en bog udenad, men derimod at kunne skrive og bruge de fagtermer, der er inden for dit felt. Du skal vide, hvornår du skal skrive ”Det beror på en konkret vurdering” eller bare konkludere noget. Dette lærer man nu bedst ved at prøve det.
Skal man som studerende op til en mundtlig eksamen, er forberedelserne helt anderledes. På mit studie har vi to former for mundtlige eksamener, enten lærer du 10-20 dispositioner udenad og fyrer en af dem af derinde, eller også går du til en case-eksamen (du trækker gerne et til fire billeder med spørgsmål til).
Det er selvfølgelig individuelt hvilken eksamensform, man foretrækker. Der skal være plads til at vælge den man nu selv mener passer en bedst.

Det, jeg dog har erfaret, er den bedste holdning til mundtlige eksamener, er selvtillid. Du behøver faktisk ikke have det, du skal bare lade, som om du har det. Udstrål selvtillid og virk som, du har overskuddet. Hvis du så samtidigt har noget, der bare ligner, at du styr på pensum, skal du også nok klare det ganske godt derinde.
Det sidste er et råd, jeg vil gentage, for det gælder ikke kun ved de mundtlige eksamener. Glæd dig til eksamen, tro på du kan klare det og gøre det godt - også vil resultatet også være derefter. Du har ikke noget at tabe ved det, den berygtede klap kommer hurtigere og nemmere, hvis du er bange og nervøs.
Så hold hovedet højt, læs så meget du nu mener, du skal og tro på det, du siger, så skal resultaterne nok komme.

Af Mikkel Press-Hansen, stud.jur. ved Aarhus Universitet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar