mandag den 27. februar 2012

Gør-det-selv på jobbet


Hvorfor ikke selv finde en løsning i stedet for at vente på, andre gør det?
Jeg har et studierelevant studiejob, og det job er jeg glad for. Uden tvivl er jeg blevet dygtigere til mit felt, da jeg har fået mulighed for at bruge de teorier, jeg har lært på universitetet, derudover lærer jeg af nogle dygtige kolleger, og jeg synes ikke man skal underkende det, bare at lære at begå sig på et kontor. Som en bonus kommer jeg ualmindelig godt ud af det med mine med-studenter og kantinen serverer utrolig lækker frokostJ
Dog er der en ting, jeg godt kunne tænke mig var lidt bedre.

Eksempelvis er vi fire studenter, der på skift sender et nyhedsbrev ud hver dag. Den opgave får vi aldrig noget feedback på, kun hvis det er dårligt – og det skal vi nok blive gjort opmærksomme på.
Den feedback mangler jeg. Med feedback mener jeg, at man får en tilbagemelding på, hvad der var godt, hvad der var mindre godt, og hvad man skal gøre bedre til næste gang. Vi har efterlyst at få feedback, men det bliver altid kun ved snakken om, at det skal gøres. Vi har efterlyst feedback, men det er kun blevet ved snakken.

Jeg synes, det er ærgerligt, at vi i studenterteamet ikke får den tilbagemelding, dels fordi de vil gøre produktet, nyhedsbrevet, bedre og dels fordi, hvis jeg fik at vide, at jeg havde gjort noget godt, vil jeg få lyst til at fortsætte det høje niveau. Derudover kræver det jo ikke så meget af min chef - en kort mail er vel ikke så tidskrævende?

Hvis du har læst hertil er der en stor mulighed for, at du synes, at jeg sidder og tuder over ikke at få et venligt klap på hovedet. Muligvis, men jeg er lidt ødelagt af mit frivillige arbejde, hvor det hele handler om motiverende lederskab og ejerskab over opgaver, og det har smittet af på mine forventninger til min rigtige arbejdsplads.
Men jeg ved jo godt, at sagen er den, at gør jeg mine opgaver godt, så gør jeg jo faktisk kun det, jeg bliver betalt for.

Man kan også sige, at min chef og mine andre kolleger har en travl hverdag, hvor prioriteten at give feedback ryger ned af listen til fordel for de egentlige arbejdsopgaver.
Men for mig er feedback stadig en måde, hvorpå jeg blive dygtigere og en motivation til at give mig selv 120 %. Man kan derfor se feedback som en optimering af den løn, jeg får udbetalt.

Men i stedet for at gå rundt på arbejdspladsen og surmule, har vi studenter på opgaven selv fundet en løsning: vi giver indbyrdes selv hinanden feedback.

Vi har nu etableret en ordning, hvor vi giver kan rette op på eventuelle mangler og give ros, hvis der er anledning til det. På den måde er vi alle opmærksomme på, at nyhedsbrevet holder niveauet, og som sidegevinst er det blevet en endnu bedre stemning, da det er rart at få en kompliment fra sin kollega.

Jeg har fra venner hørt, at de gerne ville ønske noget var anderledes på deres studiejob. Men i stedet for at sidde nede og surmule på sit kontor, så prøv at komme med en løsning selv, hvis det er muligt. Mit eksempel er måske lettere at gå til, men om ikke andet kan man jo altid prøve at skabe de bedste rammer for sig selv.

Skrevet af Mie Taschner Andersen
Netværksformand og studentermedhjælper

1 kommentar:

  1. Jeg synes, det er et fremragende oplæg, du har skrevet Mie.
    Du har nogle gode reflektioner i dit ræsonnement.
    Jeg synes, det er vigtigt, at man forholder sig lidt kritisk i forhold til sine opgaver på sin arbejdsplads, da det jo der, vi rigtig skal lære. Men derfor skal der dog også være fornuft i sin kritik. Jeg synes ligeledes, at det er godt, at I selv er begyndt at give hinanden ros. Jeg synes faktisk, at der er mange, der undervurderer ros/komplimenter.

    SvarSlet